sunnuntai 16. helmikuuta 2014

Puolimatkan huomioita

Nyt on Liten In Shape -valmennus puolessa välissä. 5 viikkoa on takana ja toiset 5 viikkoa vielä edessä. Aika on mennyt kyllä todella nopeasti, yhdessä hujauksessa. Mitä olen oppinut ja huomannut tämän ensimmäisen puoliskan aikana?

Olen oppinut juomaan enemmän vettä ja syömään säännöllisesti. Vesilasi tai vesipullo on aina lähettyvillä, ja aterioiden suunnittelu ja ajoitus menee jo aika lailla automaattisesti. Olen oppinut tykkäämään yksinkertaisesta, hyvästä ruoasta. Olen myös oppinut elämään ilman sokeria, eikä sitä ole ollut oikeastaan edes ikävä.

Salilla olen opetellut tekemään liikkeet oikein, hitaasti ja niin, että ne tuntuvat, siellä missä niiden pitääkin tuntua. En voi sanoa, että osaan kaikki liikkeet tehdä 100 % oikein, mutta suunta on kohti parempaa. Lueskelin hiljakkoin Voimariinin postausta pepputreenistä ja tajusin, että näinhän se on: ei sillä ole väliä, millä painoilla liikkeet teet, kunhan saat ne tuntumaan oikeassa paikassa ja teet liikkeet siihen asti, kunnes et enää jaksaisi yhtäkään toistoa. Olenhan minä tämän periaatteessa tiennyt, mutta nyt tajusin sen ihan oikeasti. Keskityinkin tänään jalkatreenissä tekemään liikkeet oikealla tekniikalla, ja tarpeeksi hitaasti. Myös esimerkiksi kyykyissä keskityin siihen, että menin tarpeeksi alas. Tämä tarkoitti sitä, että joissain liikkeissä jouduin vähentämään painoja, mutta sain kuitenkin liikkeet tuntumaan paljon paremmin. Treenin jälkeen jalat olivatkin ihan tutisevaa löllöä, kaikkensa olivat antaneet.

Mitä muutoksia olen itsessäni ja olotilassani sitten huomannut? No, olen pirteämpi, jaksan paremmin kun syön kunnolla ja olen nukkunutkin mielestäni paremmin. Painosta on lähtenyt reilu kilo ja ympärysmitoistakin mukavasti (tarkkoja mittoja otan vasta viikon päästä). Ja yksi asia, minkä huomasin jokin aika sitten: mun iho tuntuu sileämmältä. Veikkaan, että veden juominen ja puhtaamman ruoan syöminen ovat suurimmat syyt tähän, mutta ero on kyllä mielestäni selvä muutaman viikon takaiseen.

Muutokset ovat vielä melko pieniä, mutta niin on aikakin ollut lyhyt. Mun lähtötilanne oli myös jo melko hyvä, ei ylipainoa ja suht hyvä yleiskunto, joten senkään puolesta mitään radikaalia muutosta ei ollut edes odotettavissa muutaman viikon jälkeen. Mutta tästä on hyvä jatkaa, myös sen viimeisenkin viiden viikon jälkeen.

Jottei tää postaus jäisi ihan kuvattomaksi, niin pistän loppuun terveiset mun PT:ltä:

"Kun pidät katseen kohti tavoitettasi, niin ei treenikään maistu puulta"

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti