torstai 6. maaliskuuta 2014

Dear Diaries

Olen tainnut aikaisemminkin mainita, että olen pikkuisen tilastofriikki. Tykkään merkkailla kaikenlaista ylös ja tutkia "tilastojani" ja laskeskella niistä kaikenlaisia lukuja. Hoksasin tossa yhtenä päivänä, että tämän Liteprojektin myötä asioiden ylös merkkailu on kohonnut uusiin sfääreihin. multa löytyy jos jonkinlaista vihkoa ja päiväkirjaa, kaikki vähän eri tarkoitusta varten. Tässä ryhmäkuva:


Ryhmäkuvassa siis ylhäältä vasemmalta lähtien:

1. Päiväkirja. Olen kirjoittanut päiväkirjaa 7-vuotiaasta lähtien, ja edelleenkin kirjoittelen sinne silloin tällöin, jos siltä tuntuu. Toki harvemmin kuin esim. angstisina teinivuosina tai lapsuudessa, jolloin saatoin kirjoittaa joka päivä monen kuukauden ajan. No, ehkä kirjoitustyylikin on pikkuisen noista ajoista muuttunut. Tai sitten ei.

2. Best Shape -kalenteri, jonka sain rakkailta ystäviltä hiljattain syntymäpäivälahjaksi. Tuonne olen nyt useamman viikon ajan merkkaillut tunnollisesti mm. kaikki syömiseni, treenit, unen määrän ja ottamani vitaminokset. Sinne voi myös laittaa ylös tavoitteitaan, ja mikä on kuluneella viikolla mennyt hyvin, ja missä on vielä parantamisen varaa. Tavoitteita en ole joka viikko päivittänyt, sillä ne ovat pysyneet aika lailla samana.

3. Viiden vuoden päiväkirja. Äitini on kirjoittanut tällaiseen jo monen vuoden ajan, ja tämän vuoden alussa minäkin innostuin ajatuksesta, että voi vertailla mitä on tiettynä päivänä tapahtunut eri vuosina. Yhdelle päivälle ei paljon tilaa ole, ja merkkailenkin lähinnä päivän puuhasteluja, säätietoja ja muuta arkista. Mutta tykkään myös juuri tuosta arkisesta, musta on kiva lukea sitten jälkeenpäin, minkälaista arki on jossain vaiheessa elämää ollut. Isommat pohdiskelut kuuluvat sitten varsinaiseen päiväkirjaan.

4. Juoksupäiväkirja. Tänne olen merkkaillut juoksulenkkini, ja joskus muutkin lenkkini, siitä lähtien kun hankin sykemittarin. Merkkaan ylös mm. lenkkiajan, keskisykkeen, kalorikulutuksen, ja yleisen fiiliksen. Näitä tilastoja olenkin jo aikaisemmin esitellyt. Nyt juoksu on jäänyt taka-alalle ja salitreeni tullut tilalle, mutta eiköhän tuokin tarina saa jatkoa, kunhan kevät kunnolla koittaa.

5. Alarivissä vasemalla: projektivihko, johon merkkaan painoni, ympärysmittoja ja kehoanalyysin tuloksia. Aloitin viime kesänä merkkaamaan taas vaihteeksi tietoja, ja on mukava huomata, että esim. paino on viime kesästä laskenut n. neljä kiloa ja lantiosta on lähtenyt neljä senttiä.

6. Salitreenivihko. Tämän kanssa juoksen salilla, ja merkkaan ylös liikkeet, painot ja toistot. Aika harvan olen nähnyt mitään vihkoa tai paperia mukanaan kantavan, ja olenkin välillä miettinyt, että olenko vähän outo joidenkin mielestä. Tai ihan nyyppä. Mutta Fitfarmilla kehotettiin pitämään treeneistä kirjaa, enkä minä kyllä muistaisi aina, millä painoilla olen mitäkin liikettä viimeksi tehnyt. Eipä tarvi sitten arpoa, vaan katsoa vihkosta. Ja onhan se motivoivaa, kun huomaa, että hei, mä alotin esim. penkkipunnerruksen vaivaisilla viiden kilon käsipainoilla, ja tällä viikolla tein samaa liikettä kaseilla. Kun alottaa melkein nollasta, niin alussa kehityskin on nopeaa.

Tästä ryhmäkuvasta puuttuu vielä Heiaheia, jonne kirjaan ylös kaikki liikunnat.

Nyt iltapalaa nauttimaan, niin saa taas vihkoihin täytettä!

2 kommenttia:

  1. Mulla ei oo ihan noin järjestelmällistä, mutta mulla taitaa löytyä noin 10 v ajalta mittoja ja painoja.. ;)
    Se on mielenkiintoista lukea, mitä on milloinkin olleet lukemat.

    Tsemppiä kuntoiluun :)

    VastaaPoista
  2. Niinpä, on mielenkiintoista kattella taaksepäin ja vertailla nykyhetkeen. Mittoja mäkin olen ottanut ylös jo kauemmin kuin viime kesästä, taisin alottaa joskus opiskeluaikoina kun innostuin liikunnasta ja terveellisemmästä syömisestä.

    Tsemppiä sullekin!

    VastaaPoista