lauantai 5. lokakuuta 2013

Vale, emävale, tilasto

Olen aina ollut pikkuisen tilastofrikki. Olen tykännyt mitata ja merkitä ylös kaikenlaista ja tehdä niistä tilastoja, piirtää käppyrää ja seurata kehitystä. Olen tehnyt sitä aika monen asia suhteen, eikä urheilu ole siinä poikkeus. Olen merkannut ylös kaikki juoksulenkkini (ja joitain muitakin lenkkejä), jotka olen tehnyt sen jälkeen kun ostin sykemittarin joulukuussa 2004. Nyt aloin selaamaan merkintöjä taaksepäin ja tekemään jonkinnäköistä tilastoa juoksuistani. No, te voitte ajatella, että kiviäkin kiinnostaa mun juoksutilastot, mutta laitanpa ne tänne kuitenkin.

Juoksulenkkien määrä kuukausittain joulukuusta 2004 tähän päivään
Aloitin juoksemisen toki jo muutama vuosi aikaisemmin, mutta sykemittarin hankin vasta vuoden 2004 lopussa, kun osallistuin Botniahallin juoksukouluun. Olen merkannut ylös lenkkien pituuden, keskisykkeen, kulutettujen kalorien määrän ja omat fiilikset tai muita kommentteja. Näihin tilastoihin laskin mukaan vain juoksulenkit, en esim. sauvakävely- tai pyöräilylenkkejä, vaikka niitäkin olin vihkooni merkinnyt.

Kuten käppyrästä näkyy, vuonna 2005 ja 2006 on tullut lenkkejä tasaiseen tahtiin, mutta sen jälkeen on ollut välillä pitkiäkin juoksutaukoja. Vuoden 2009 juoksutauko johtui siitä, kun sairastuin rintasyöpään, ja vuonna 2011 sain nilkkaan akillesjänteen tulehduksen joka vei juoksuinnon aika pitkäksi aikaa.

Kaikkein eniten olen juossut vuonna 2005, kaiken kaikkiaan 69 kertaa. Eniten olen juossut tänä aikana heinä-, elo- ja kesäkuussa, vähiten helmi- ja joulukuussa. Lenkit ovat olleet keskimäärin vähän alle tunnin mittaisia, pisin lenkki on ollut ensimmäinen puolimaratonini, jonka juoksin aikaan 2.18.40 vuonna 2005. Tuon jälkeen olen juossut puoliskan vielä kaksi kertaa, joka kerralla pikkuisen nopeammin.

Keskisyke on pyörinyt 150 molemmin puolin, paitsi tämän vuoden lenkeillä, joilla olen pitänyt tahdin vähän rauhallisempana (tai PT:ni Tessa on pitänyt) ja keskisyke on yleensä ollut 140 hujakoilla.

Nyt tuntuu siltä, että intoa juoksun jatkamiseen taas löytyy, joten ei nuo tilastoinnit tähän lopu. Ja jos joku ihmetteli tuota käsin piirrettyä käppyrää, että on Excelitkin keksitty, niin mä tykkään nimenomaan piirtää käyrät itse käsin. Se on hauskempaa niin. Call me crazy, but that's just the way I am.

Loppuun vielä PT Tessan vinkki kaikille urheilijoille:

"Muistakaa juoda tarpeeksi vettä, varsinkin pitkillä lenkeillä on hyvä olla vesipullo mukana"

1 kommentti: